Poigravanje sa našim mozgom
Neverovatno je kakve sve sposobnosti ima naš mozak i šta sve
može da uradi. Ali još je neverovatnije koliko greši u procenama i koliko ga je
lako prevariti. Mađioničari i iluzionisti su to uvek znali i koristili. Kada ih
gledamo sve nam izgleda kao neobična igra, ali i nije samo igra. Ako uzmemo u
obzir šta se sve zna o mozgu i percepciji, mogu samo da zamislim kako je to moguće
iskoristiti za manipulaciju ljudima. Mozak možete prevariti vrlo lako u onome
što vidi (lažnim perspektivama i senkama), možete ga prevariti skretanjem
pažnje, možete ga prevariti brzinom informacija, možete ga prevariti količinom
informacija, možete ga prevariti u onome šta čuje, možete ga prevatiti šta je
istina a šta ne... U današnje vreme sve više informacija koje dobijamo izgledaju
kao pravo poigravanje sa našim mozgom.
Gledao sam sve epizode iz zanimljivog serijala Brain Games koje su bile na
Nacionl Geographic kanalu, a ovo su samo neki fascinantni zaključci.
Iluzija
Mozak je naučio da mnoge stvari stalno koristi, kao recimo
perspektive i senke. Da bi znao kako je objekat smešten u prostoru mozak
koristi senke. U svetu sa jednim izvorom svetlosti (sunce) mozak je naučio da
veruje senkama kao nepogrešivom načinu da zna kako se predmet kreće u prostoru.
Najbolji primer iluzije perspektivom je Ejmsova
soba (Ames room). Iluzija funkcioniše jer mozak koristi predhodna
iskustva i donosi predpostavke o svetu oko nas. Mozak koristi indikatore
perspektive poput linije koja spaja zidove, plafon i pod da vam pomogne kako bi
procenio položaj i veličinu. Ponekad kada postoje nepotpune informacije, naš
mozak popunjava praznine i stvara sliku koje čak možda ni nema. Oko 30% mozga
posvećeno je čulu vida. Kad telo mora da bira čemu da veruje, vidu ili drugim
čulima, automatski veruje očima, što je često pogrešan izbor.
Pažnja
Dokazao je da istovremeno ne možemo da radimo više stvari.
Informacije obrađujemo serijski, a zadatke obavljamo pojedinačno. Zato razgovor
mobilnim uzrokuje „slepilo zbog nepažnje“, vozač gleda put ali ne vidi šta se
na njemu nalazi. Pažnju bi smo mogli da uporedimo sa spot reflektorom. Uočavamo
promene samo onoga što je u centru pažnje. Utvrđeno je da vidimo mnogo manje
stvari iz okoline nego što mislimo. Fovea u centru vidnog polja pruža oštar vid
visoke rezolucije, kao foto zum, a periferena
mrežnjača mnogo širi panoramski pogled, ali mnogo niže rezolucije. Mada
perfirni vid je zadužen za drugu svrhu a to je pokret i kretanje.
Moć ubeđivanja
Mozak ima ograničenje brzine za ono što može da percipira. Postoji okvir od samo
3 sec u kojima naš mozak odlučuje koje nove podatke želi da sačuva. Ako nas
podaci preplave ili nema pravog motiva da ih sve obradimo naš mozak će prestati
da ih prima.
Za ubeđivanje se ćesto primenjuje pripremanje - navođenjem ili sugestijom.
Kada pogledamo neke siluete i kažemo "vidi patka", vi ćete vidite patku. Pripremanje deluje, jer naš mozak stalno traži prečice i brze
odluke. Pripremanje smanjuje aktivno razmišljanje i fokusira se na
područja odgovorna za podsvesno donošenje odluka. Tako se mozak na neki način odriče
svesne kontrole nad našim odlukama.
Kada je reč o poverenju, mozak bira iznenađujući broj prečica, ponekad samo na
osnovu odeće. Reč je o takozvanoj zabludi autoriteta (uniforme –
prerušeni policajac, vatrogasac...). Vrlo često ćemo uraditi onako kako nalaže osoba
koja poseduje autoritet. Ali još češće ćemo se složiti se sa drugim ljudima (sa
grupom), ako vidimo da svi nešto isto rade, jer nas evolucija tako uči
generacijama. Tako je slaganje sa plemenom uvek povećavalo šansu za
preživljavanje.
Strah
Ispitivanja su pokazala da su produženi strah i teskoba bolniji nego
ono od čega strepimo. Mozak pod strepnjom oslobađa adrenalin i druge hormone
stresa koji izazivaju simptome straha. Pa tako između iščekivanja lošeg ishoda
i brzog rešavanja situacije, većina ljudi bira brzo rešenje. To se dešava zato
što čekanje da se dogodi nešto loše - ono što nazivamo strepnjom, vrlo
negativno utiče na naš mozak.
Iluzorni
efekat na istinu
Eksperimenti su dokazali da ako nešto
lakše pročitate, lakše i pomislite da je to istina (kognitivna lakoća). Ono što
je najčudnije informacije koje su ponovljene više puta, naš mozak lakše pamti
zbog takozvanog iluzornog efekta na istinu. Što više puta čujemo neku
informaciju, mozak je brže obrađuje, pa čak iako je informacija lažna, nama
postaje poznatija. Kad nam mozak stavi do znanja da smo to već negde čuli,
nakon svakog ponavljanja sve više verujemo u to. To je usko povezano sa fenomenom
zanemarivanja znanja. Dešava se da se naš mozak ulenji i prestane da proučava
informacije pa počinje da veruje u nešto, za šta je nekada znao da nije istina.
Ako uzmemo na primer dve vesti. Jedna ima
samo tekst, a druga uz tekst ima i fotografiju. Vest sa fotografijom deluje
uverljivije čak iako se radi o lažnoj vesti. Ovde je u pitanju heuristika koja
mozak oslobađa nepotrebnog znanja. Uz pomoć fotografije naš mozak prihvata
informacije kao jasnije, a samim tim i istinitije, pa lako može da pogreši.
Ako budemo svesni svojih mogućnosti, svojih
grešaka i svojih ograničenja, možda ćemo donositi ispravnije odluke i bolje
sagledati istinu. Proverite informacije možda ste se prevarili, ili vas je neko
prevario.
Tasić Slađan - Tasa
Коментари
Постави коментар