Kako biramo
Skoro sam pročitao knjigu koja me je oduševila. Zove se Paradoks izbora od Barija Švarca.
Nekako se poklopilo da sam imao ista razmišljanja još pre
nego što sam je pročitao, pa mi se veoma svidelo da sam bio u pravu
ali sam saznao i mnogo, mnogo više.
Priča ide tako što je pisac knjige otišao posle duže
vremena u radnju da kupi farmerke. Klasične najobičnije farmerke. Kada je došao
u radnju susreo se sa nemogućim. Prodavačica ga je pitala: „Hoćete svetliji ili
tamniji teksas, hoćete deblji ili tanji, hoćete uže ili šire, hoćete sa
elastinom ili bez, hoćete... Čovek je jednostavno odustao jer više nije bio
siguran šta hoće. Hteo je samo obične klasične farmerke.
Ja se sećam kada sam bio klinac kako me mama pošalje po
jogurt, mleko i hleb. I ja odem i kupim jogurt, mleko i hleb! Znate, tada je
bila jedna vrsta jogurta (Tetrapak onako kao piramida – vidi sliku). Bilo je
jedno mleko, ni ne znam koliko je masti imalo (al je bilo baš dobro). I jedna
vrsta hleba.
Danas ako pošalješ klinca da ti to isto kupi biće zbunjen kada dođe i vidi 15 vrsta jogurta.
A kamo li ako odete u supermarket i hoćete da kupite recimo Kornfleks kojih ima ih 50 vrsta. Da ne kažem da ako hoćete da kupite auto imate izbor između 200 različitih...
Tako Bari Švarc kaže: Kada ljudi nemaju izbor, život je
skoro nepodnošljiv. Kako se broj raspoloživih mogućnosti povećava kao što je to
slučaj u našoj potrošačkoj kulturi, oslobađanje koje
raznolikost nosi sa sobom su moćni i pozitivni. Ali, kako broj opcija nastavlja
da raste, negativni aspekti se množe dok ne dođe do prezasićenja. U tom
trenutku, izbor više ne oslobađa, već
onesposobljava. Čak se može reći i da tiraniše.
Nabrojaću neke bitne stavke iz knjige:
Sećanja iz prošlosti i oćekivanja za budućnost su ta koja
vladaju našim izborima. Gubici bole više nego
što dobici zadovoljavaju.
Deo negativne strane izbora u izobilju jeste da svaka nova opcija proširuje listu
kompromisa, a kompromis ima
psihološke posledice. Neophodnost pravljenja kompromisa menja način na koji
doživljavamo odluke s kojima se suočavamo, a što je još važnije, oni utiču na
nivo zadovoljstva odlukama koje na kraju donesemo. Stoga su istraživači zaključili da primoranost da se suoče sa kopromisom u donošenju
odluka čini ljude nesrećnim i neodlučnim. Šta onda ljudi rade ako sve
odluke podrazumevaju kompromis, a ljudi oklevaju da ih naprave? Jedna opcija
jeste odložiti ili izbeći odluku. Konfikt navodi ljude da izbegavaju odluke čak
i kada je ulog trivijalan.
Tokom najvećeg dela ljudske istorije, ljudi nisu bili
Zaista suočeni sa mnoštvom izbora i oportunitetnim troškovima. Umesto pitanja “Da
li treba da izaberem A, B, C. . .”, ljudi su postavljali pitanje “Da li da uzmem ili da ne uzmem?” Gorak ukus kajanja odvlači nas od zadovoljstva, bez
obzira na to da li je to kajanje opravdano ili ne.
Hedonistička
adaptacija na zadovoljstvo - Doživljaj koji prvi put pojačava našu “hedonističku”
temperaturu ili “temperaturu” zadovoljstva za recimo 20 stepeni, može je sledeći
put pojačati za samo 15 stepeni, posle toga za 10, i na kraju je ne mora uopšte
pojačati.
Ljudska bića, rekao je Scitovsky, žele da dožive
zadovoljstvo. A kada konzumiraju oni doživljavaju zadovoljstvo sve dok su
stvari koje konzumiraju nove. Ali kako se ljudi adaptiraju i kako novo više
nije novo udobnost počinje da menja zadovoljstvo.
Što više napora
uložimo u odluku, to više stvari očekujemo od ulaganja. Adaptacija predstavlja
mučenje ako se odluka pokaže lošom investicijom.
Kada donosimo odluke, treba da razmišljamo o svakoj od
opcija, i o tome šta će sa njima biti ne samo sutra već mesecima ili čak
godinama kasnije. Uračunavanje adaptacije u proces donošenja odluka može
učiniti razlike koje izgledaju velike, mnogo manjima u trenutku izbora.
Pitanje “Da li je
bilo dobro ili loše?” manje je važno od “Koliko je bilo dobro ili loše?”
Ljudi
uspostavljaju standarde zadovoljstva na osnovu procene četri praznine:
1.
praznine
između onoga što neko ima i želi
2.
praznine
između onoga što neko ima i misli da imaju i drugi
3.
praznine
između onoga što neko ima i onog što je imao u prošosti
4.
praznina
između onoga sto neko ima i onoga što očekuje.
Prevelika količina izbora će vas gurnuti u posmatranje
onoga što drugi rade. Ali, što se više bavite poređenjem, to je verovatnije da
će ono uticati na vas, a smer takvih uticaja obično je negativan.
Dobijamo ono što kažemo da želimo, a onda uviđamo da nas
ono što želimo ne zadovoljava u meri u kojoj to očekujemo. Okruženi smo
modernim uređajima koji nam štede vreme, a čini nam se da nikad nemamo dovoljno
vremena. Slobodni smo da samostalno osmišljavamo svoj život, ali ne znamo tačno
kakav to život želimo.
SAVETI:
-
Držite se onoga što uvek kupujete ukoliko niste
potpuno nezadovoljni time.
-
Izazov je da zapamtimo da nov muzički uređaj,
luksuzan auto i kuća na tri sprata ne mogu stalno pružati isto za dovoljstvo
kao kada ih prvi put doživimo.
-
Ne obracaćajte toliko pažnju na to kako ide
drugima. Fokusirajte se na ono što vas čini srećnim i što daje značaj vašem
životu.
-
Izbor unutar ograničenja, sloboda unutar
granica, je ono što nam pruža mnoštvo divnih mogućnosti.
Ovde su samo nabacane neke zanimljive ideje i
istraživanja iz knjige. Ali najbolje je da pročitate knjigu jer je sve detaljnije
opisano čak sa puno praktičnih primera (kako biramo) koji nam se dešavaju svaki
dan u običnom životu (kao što je izbor restorana, izbor filma, izbor
automobila…). E da, ima i puno stvari da vidite kako nam nameću šta da izaberemo
(marketing).
Tasa
Коментари
Постави коментар